Επ. 5: Η καλύτερη τεχνική για να θυμάσαι τα πάντα

/

/

Μάθηση & Μνήμη

/

2 Σχόλια
Spotify Badge
iTunes Badge
Stitcher Badge
Overcast Badge

Γεια σου Brain Hacker, και καλώς ήρθες στο πέμπτο επεισόδιο του The Brain Hacking Academy!

Το θέμα μας σήμερα είναι η καλύτερη τεχνική επανάληψης για να μαθαίνεις και να απομνημονεύεις οτιδήποτε – αλλιώς, Επανάληψη σε Αυξανόμενα Διαστήματα (spaced repetition).

Η επανάληψη λένε πως είναι η “μήτηρ πάσης μαθήσεως”, αλλά ποτέ δε μας έμαθαν πώς να την κάνουμε ώστε να είναι πραγματικά αποτελεσματική. Σε αυτό το επεισόδιο θα σου λύσουμε την απορία, και θα μάθεις να δουλεύεις με έναν τρόπο που θα σου γλιτώνει πάρα πολύ χρόνο και περιττή προσπάθεια με θεαματικά αποτελέσματα. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να δοκιμάσεις την τεχνική.

Επανάληψη σε Αυξανόμενα Διαστήματα πρακτικά σημαίνει πως, κάθε φορά που κάνεις επανάληψη, αφήνεις ανάμεσα στις επαναλήψεις αυτές να περάσουν όλο και μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Νευροεπιστημονικά αυτός είναι ο καταλληλότερος τρόπος να απομνημονεύσεις πολύ μεγάλο όγκο πληροφοριών με την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια.

Στο επεισόδιο αυτό αναλύουμε και τη βάση της επανάληψης σε αυξανόμενα διαστήματα, τα flashcards, δηλαδή κάρτες διπλής όψεως στις οποίες πάνω γράφουμε τις πληροφορίες που θέλουμε να μάθουμε.

Μεταξύ άλλων, συζητάμε και:

  • Πώς να χρησιμοποιήσεις τα flashcards σε χαρτί ή ηλεκτρονικά
  • Ποιος είναι ο πιο σωστός τρόπος για να κάνεις Επανάληψη σε Αυξανόμενα Διαστήματα
  • Πώς αυτή συνδέεται με άλλες τεχνικές για τις οποίες έχουμε ήδη μιλήσει ή θα μιλήσουμε σε επόμενα επεισόδια

Για εμάς αυτή η τεχνική επανάληψης αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας και είναι ένα από τα πράγματα που μας βοηθά να έχουμε πολύ καλή μνήμη και να μαθαίνουμε οτιδήποτε αποφασίσουμε με ευκολία. Ήρθε η ώρα να γίνει μέρος και της δικής σου ζωής!

Καλή ακρόαση!

– Δημήτρης και Φύλλις

Σημειώσεις του επεισοδίου:

  • Τα νέα μας [2:00]
  • Η δύναμη των πλαισίων στη ζωή μας [4:20]
  • Πώς (και πόσο) ξεχνάμε; [5:00]
  • Τι είναι η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα (spaced repetition); [6:30]
  • Η αντίθεση της επανάληψης σε αυξανόμενα διαστήματα με το διάβασμα της τελευταίας στιγμής (cramming) [7:50]
  • Ποιους αφορά η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα; [8:55]
  • Συχνά λάθη που κάνουμε στην επανάληψη μας [10:30]
  • Η βάση της επανάληψης σε αυξανόμενα διαστήματα – τα flashcards [12:00]
  • Τι είναι η ενεργή ανάκληση; [14:00]
  • Από τα flashcards στην επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα [16:15]
  • Το σύστημα Leitner [18:10]
  • Πώς να χρησιμοποιήσεις το spaced repetition σε περίπλοκα αντικείμενα [20:45]
  • Η σημασία των ερωτήσεων στα flashcards [21:40]
  • Η δύναμη της τεχνικής της επανάληψης σε αυξανόμενα διαστήματα [22:50]
  • Το πώς σημειώνουμε έχει σημασία [24:00]
  • Το να διαβάζω και να ξαναδιαβάζω κάτι έχει αξία για τη μάθηση; [25:00]
  • Οι τεχνικές μάθησης είναι όπλα στο οπλοστάσιο σου – πρέπει να μάθεις πότε να τα χρησιμοποιείς [26:40]
  • Πώς να χρησιμοποιήσεις τα flashcards και το spaced repetition ηλεκτρονικά [27:35]
  • Χρησιμοποιείται η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα πέρα από τα flashcards; [31:20]
  • Τελικά, υπάρχει καλή και κακή μνήμη; [33:25]
  • Γιατί είναι σημαντικό να φτιάχνεις τα δικά σου flashcards; [34:45]
  • Η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα είναι δεξιότητα! [38:55]
  • Είναι δύσκολη τεχνική να εφαρμόσεις στη ζωή σου; [39:50]
  • Η σημασία του χρόνου ανάμεσα στις επανάληψεις [41:25]
  • Η σχέση ύπνου και πρόσληψης γνώσης [45:00]
  • Πού δεν μπορεί να εφαρμοστεί η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα; [48:50]
  • Επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα και νεκρός χρόνος [50:00]

Αναφορές από το επεισόδιο:

Σχετικές εικόνες:

The Ebbinghaus Forgetting Curve - Η καμπύλη του Ebbinghaus, που δείχνει το πώς ξεχνάμε
Η καμπύλη του Ebbinghaus, η οποία δείχνει το πώς ξεχνάμε

Διάγραμμα που δείχνει πώς λειτουργεί η επανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματα
Διάγραμμα επανάληψης με αυξανόμενα διαστήματα. Παρατήρησε τα κενά ανάμεσα στις υπενθυμίσεις.

Spaced repetition μέσα από το σύστημα Leitner
Το σύστημα Leitner

Τα προγράμματα της Φύλλις:

Μερικές ατάκες από το επεισόδιο:

  • “Κάθε φορά που κάνεις επανάληψη μια γνώση, την κρατάς για περισσότερο καιρό.”
  • “Δε χρειάζεται να μαθαίνουμε από βαρετές λίστες και κατεβατά.”
  • “Το μέτριο που κάνεις είναι πάντα καλύτερο από το τέλειο που δεν κάνεις.”
  • “Αυτός που λέει ότι μπορεί, και αυτός που λέει ότι δεν μπορεί, συνήθως έχουν και οι δύο δίκιο.” – Henry Ford
  • “Ό,τι λέμε στον εαυτό μας είναι η πραγματικότητα μας.”

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ: Τι κράτησες περισσότερο από αυτό το επεισόδιο; Πες μας στα σχόλια.

podcastαπομνημόνευσηεπανάληψη σε αυξανόμενα διαστήματαμάθησημνήμηπεριορισμοίσυνειδητή εξάσκηση

2 Σχόλια. Νέο σχόλιο

  • Δεν μπορώ να βαθμολογήσω εδώ, αλλά και πάλι θα σας δώσω 5 αστεράκια!! ★★★★★
    Ένα πααάρα πολύ ενδιαφέρον pοdcast που μου κράτησε το ενδιαφέρον σε όλη τη διάρκεια.

    Θα εκμεταλλευτώ σιιιιγουρα τη γνώση με την επανάληψη με τα αυξανόμενα διαστήματα και την εφαρμογή που προτείνετε. Στόχος μου αυτή τη στιγμή είναι (για κοίτα σύμπτωση) να μάθω γερμανικά. χαχα

    Εκεί που λέτε για τα ονόματα, ήμουν ακριβώς το ίδιο. Στη ζωή μου έχω γνωρίσει πάαρα πολύ κόσμο, από σχολεία, κατασκηνώσεις, ωδεία, σχολή και προγράμματα στην Ευρώπη.

    Και τώρα λίγο spamming για το πως θυμάμαι.

    Αρχικά, όπως οι περισσότεροι, όταν γνωρίζεις πολλά άτομα (ειδικά μαζεμένα) δεν θυμάσαι κανέναν, σκέφτεσαι πως θα παρουσιάσεις το όνομά σου, χωρίς να ακούς το όνομα του άλλου/της άλλης την ώρα που στο λέει. Μετά από καιρό, προσπαθώντας να τα θυμάμαι, έγινα, και γίνομαι ακόμα, όλο και καλύτερος. Το 1ο που κάνω, είναι όταν μου συστήνεται κάποιος, επαναλαμβάνω το όνομά του και μετά από 2-3 δευτερόλεπτα (που δεν είναι αμήχανα, πραγματικά) λέω το δικό μου. Στις μεγαλύτερες παρέες, αφού συστηθεί κι ο τελευταίος (ή ακόμα και στη μέση) ξανά λέω από μέσα μου ή και απ’έξω μου τα ονόματα όλων με τη σειρά και όσων δεν θυμάμαι τα ξαναλέω.
    Όσους ακόμα δεν θυμάμαι, προσπαθώ να τους συνδέσω στο μυαλό μου με κάτι άλλο. Είτε με άτομο που γνωρίζω ήδη με το ίδιο όνομα, είτε με χαρακτηριστικά (εξωτερικά συνήθως λόγω πρώτης επαφής).

    Αποθηκεύω εύκολα στη μνήμη το 1ο γράμμα ή μπορεί μερικά γράμματα στη μέση. Γι’αυτό πολλές φορές θα μπερδέψω ονόματα με το ίδιο αρχικό, όπως Δέσποινα-Δήμητρα, Ειρήνη-Ελένη ή κατάληξη όπως πιθανόν Νεκταρία-Ελευθερία. Για να ξεχωρίσω 2 φίλες μια φορά που λέγονταν Ελένη και Ειρήνη (πιο ψηλή -πιο κοντή αντίστοιχα) σκέφτηκα πως το Ελένη είναι μικρότερο όνομα και το Ειρήνη μεγαλύτερο, επομένως πάνε αντίστροφα. Το ίδιο και με δύο κοπέλες Δέσποινα και Δήμητρα. Η πρώτη, μεγαλύτερο όνομα, μεγαλύτερη σε ηλικία, η δεύτερη, μικρότερο όνομα μικρότερη σε ηλικία. Βρίσκω δηλαδή τρόπους να κάνω συνδέσεις για να θυμάμαι.

    Στα ξένα ονόματα πάλι, προσπαθώ να συνδέσω πολλές φορές το όνομα με λέξη που ήδη γνωρίζω. Όπως πχ γνώρισα έναν Κούρδο με το όνομα Barush όπου τον θυμάμαι απ’ το Paris Παρίσι.

    Απάντηση
  • Eίστε υπέροχοι. Σας ευχαριστώ πολύ !

    Απάντηση

Άφησε μια απάντηση

Το email σου δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Fill out this field
Fill out this field
Δώστε μια έγκυρη ηλ. διεύθυνση.